You are not logged in.

1

Friday, October 21st 2011, 2:14pm

Frågor och funderingar?

Hej hej

Jag undrar lite ang VF ska man skicka dom när man ska anfalla så hämtar dom varorna själva efteråt eller måste man skicka dom efter kriget?

Hur kan man kriga gemensamt om slaget är över på 2 sec? På
Ikariam
är det ju vänte tid.. 20 min per runda tror jag.

Ska man satsa på många planeter på en gång eller börja med 2 så dom blir stabila?

Flottan "skyddar" den planeten också eller bara försvar arteleriet?

sist men inte minst, finns det några lagliga skript?

Tack för svar ;)

2

Friday, October 21st 2011, 2:35pm

Hej hej

Jag undrar lite ang VF ska man skicka dom när man ska anfalla så hämtar dom varorna själva efteråt eller måste man skicka dom efter kriget?

Hur kan man kriga gemensamt om slaget är över på 2 sec? På
Ikariam
är det ju vänte tid.. 20 min per runda tror jag.

Ska man satsa på många planeter på en gång eller börja med 2 så dom blir stabila?

Flottan "skyddar" den planeten också eller bara försvar arteleriet?

sist men inte minst, finns det några lagliga skript?

Tack för svar ;)

1. VF skapas efter ett slag. Du kan skicka återvinare där det finns vf.. Du kan skapa vf innan slag skicka ÅVs efter de är långsammmare före anfallet.. tajma in anfallet så att du direkt efter impact plockar VF.
2. Allt på planet "skyddar" din planet. Försvar och skepp.. Finns lite verktyg att använda för att se hur väl... Såsom websim.. söl efter länk.
3. Anfaller du en planet måne vid impact äger slaget rum.. Inget annat går att göra..
4. Känner inte till några script.

3

Friday, October 21st 2011, 2:36pm

Med "dom" antar jag att du menar återvinnare. De bör du normalt sett skicka samtidigt som själva anfallet. FInns inget VF på de koordinaterna däremot så går de inte att skicka. Då måste du skapa ett VF genom att skicka en spionsond på attack t.ex.

Slaget är förhoppningsvis över på bra mycket mindre än 2 sek, annars laggar det rätt rejält ;) Men svaret på din fråga är att efter att man har skickat ett anfall så trycker man på knappen till höger om "flotta" på översikten. Sedan klickar man på den lilla symbolen som är under de koordinaterna du anfaller ifrån inne i den menyn som kommer upp. Där måste man självfallet välja rätt anfall också ifall det är så att man har flera anfall ute. När man klickar på den knappen så kommer det upp en ruta där du kan bjuda in spelare till ACS-attack. När du har bjudit in någon så kan den personen välja "krigsskepp" i flottmenyn på sida 2 och slutligen välja "ACS-attack" på sista sidan innan man skickar anfallet, istället för att bara välja "Anfall". Det kan vara lite krångligt att förstå första gången, men det är lättare än det låter. Du kan pröva att göra en ACS-attack med dig själv först för att se hur det fungerar och sedan bara vända anfallen.

Tänk dock på att man inte kan försena någon flotta med mer än 30% vid ett ACS-anfall. Så är det t.ex. exakt 1h kvar innan en flotta är framme, så kan man inte skicka nya skepp som tar längre tid på sig än 78 min. Försöker man försena mer än 30% så går det inte att ta del i ACS-anfallet.

Det är svårt att förklara exakt när man bör satsa på fler planeter, för det är egentligen ganska komplicerat. Men man kan väl säga att du ska försöka utöka antal planeter så fort du har råd att forska fram det inom rimlig tid. M a o så ska du inte sitta och bygga på endast 2 planeter i en månad t.ex.

Flottan skyddar den planet eller måne som den står på ja. Men i Ogame så ska man aldrig lämna sin flotta obevakad om man inte är vid datorn, t.ex. över natten. För då kommer någon i regel och kraschar den.

De lagliga add-ons och övriga hjälpmedel som finns att tillgå hittar du här: http://board.origin.ogame.de/board39/

Uni 3

HoFs: 300+ Adv: 50+

SpelAdministratör och ForumAdministratör Ogame.se

4

Friday, October 21st 2011, 3:25pm

Okej, hur kan man göra för att dom inte ska ligga hemma? bara skicka ut dom på plundring?

Okj, ska kolla vidare på ACS anfall ;) Tack för svaren jag fått ;=)

Storyteller

Professional

• Send private message

5

Friday, October 21st 2011, 3:35pm

Okej, hur kan man göra för att dom inte ska ligga hemma? bara skicka ut dom på plundring?

Okj, ska kolla vidare på ACS anfall ;) Tack för svaren jag fått ;=)

Det du frågar efter nu kallas för Fleetsave, FS, och det går ju på att just skicka iväg flottan.
Just nu i början när du inte har någon måne så är Planet-Planet Utplacering den bästa FSen du kan göra.
Med en bra tid så att skeppen kommer hem när du kan vara online igen. :)

Så varje gång du ska logga ut och vara borta i mer än 40-50 minuter, ska du skicka iväg flottan på utplacering till en av dina planeter med rätt procent så du är online när de landar på den andra planeten. :)

OBS! Någon kan radarslå dig (Scanna din planet, och då ser när dina skepp kommer fram) och tajma in sin egen flotta så att fiendens skepp anländer en sekund efter att dina landat, därav hinner du inte att skicka iväg skeppen igen.

Då kan du ÅTERKALLA som du hittar på flottrörelsemenyn. Symbolen är en pil som byter riktning, och finns ovanför ditt Utplacerings-uppdrag.
När du trycker på den knappen kommer dina skepp vända om och åka tillbaka till planeten du först skickade från.
Och då är dina skepp säkra, då radarscanning INTE ser återkallade utplaceringar.

Humm, blev mycket information just nu, men hoppas du fattar galoppen. ;)
La det så enkelt jag kunde.

"[21:19] * Melkor ger storyteller en intim kram
[21:20] <Melkor> mår du bättre nu?" :love:
"du använder online-bott eller hur?!"
[HoF: 39] - Ninja: 3 - Radar: 6 - RIP: 5 - Adv: 3 - Två topp10-ACS

6

Friday, October 21st 2011, 3:44pm

Den frågan är också lite komplicerad, men jag ska försöka förklara mig så kortfattat som möjligt :) Skeppen bör precis som du säger vara i luften på ett uppdrag när du sover t.ex. Det kallas "fleetsave". Däremot så bör man undvika att fleetsava genom anfall, utan istället använda t.ex. uppdraget "återvinn". Då kan ingen se dig varken på väg mot någonstans och inte heller på väg hem igen. Det finns dock ett undantag till detta. Om du fleetsavar från en planet och någon annan spelare har en måne med radarstation i närheten, så kan denna spelaren se exakt var du är påväg och när dina skepp kommer att återvända. Han kan då tima sina skepp att anlända precis efter dina kommer hem så att du itne hinner att flytta på dem. Tror eller vet man att en spelare har radar över en så får man istället fleetsava genom utplacering mot en annan av sina egna planeter. Anledningen till detta är att radarn inte kan se en återkallad utplacering, så ser man att någon har timat sin flotta bakom en påväg hem så vänder man bara. Har man själv en måne så kan man dock fleetsava mot ett VF eftersom radarn inte kan scanna varken VF eller månar.

Som sagt, det är väl lite mer komplicerat än så också, men nu har du lite att fundera på till en början iaf :)

Edit: Äsch, där får man för att man försöker jobba samtidigt som man skriver. Blev ninjad på inlägget :/

Uni 3

7

Friday, October 21st 2011, 3:49pm

okej, hur kan man få radar? trodde det bara var spioner som hade så man kunde se fiende basen men inte mer?.. Utplacera kan jag tyvärr inte göra.. måste nog forska fram det?

/Ygge

Storyteller

Professional

• Send private message

8

Friday, October 21st 2011, 4:01pm

okej, hur kan man få radar? trodde det bara var spioner som hade så man kunde se fiende basen men inte mer?.. Utplacera kan jag tyvärr inte göra.. måste nog forska fram det?

/Ygge

Byggnaden heter Radarstation, och den kan du bygga på en måne.
Om du radarscannar en planet ser du följande inkommande till planeten:
Transport,
Återkommande Transport
Utplacering,
Återkommande från återvinning,
Återkommande anfall,
Återkommande ACS,
Återkommande ADS,
Återkommande Expedition,
Återkommande Månförstörelse,
Etc. Allting förutom Återkallad Utplacering, vilken gör den FSen så bra.

Utplacera, se till att du valt en av dina EGNA planeter, du kan bara utplacera till dina egna planeter. :)

"[21:19] * Melkor ger storyteller en intim kram
[21:20] <Melkor> mår du bättre nu?" :love:
"du använder online-bott eller hur?!"
[HoF: 39] - Ninja: 3 - Radar: 6 - RIP: 5 - Adv: 3 - Två topp10-ACS

spartan136

Intermediate

• Send private message

9

Friday, October 21st 2011, 4:06pm

För att få en måne måste ett stor VF(vrakfält) bildas över din planet.
Chansen för att en måne ska bildas efter ett stort slag ligger mellan 1-20% .
Och för att utplacera måste du ha två planeter( en hemplanet, 1 koloni )
Om alla mina förmågor togs bort, och jag fick behålla en enda, så skulle jag definitivt behålla förmågan att tala,
Ty med den kan jag skaffa tillbaka alla dem andra förmågorna!

:growup: Warnings:6 Banns:2

10

Friday, October 21st 2011, 4:19pm

Jag känner att jag måste förtydliga informationen som getts här dock :)

Du ser alltså samtliga de uppdrag som storyteller nämnde med radar, MEN du ser även ALLA inkommande uppdrag på en planet, d v s om någon anfaller en planet du scannar t.ex. Även utplacering syns mot den planeten den är påväg mot (om det är den du scannar), men alltså inte ifall den återkallas.

Chansen att en måne ska bildas av ett vrakfält utanför en planet är 0-20% inte 1-20%. Den procentuella chansen styrs enbart av hur stort vrakfältet är. Ett vrakfält som är totalt (metall + kristall) mindre än 100k ger 0% chans för att en måne ska bildas. För varje 100k som uppnås i vrakfältsstorlek så ökar chansen med 1%. D v s om vrakfältet t.ex. är totalt 540k efter en strid, så är chansen att en måne ska bildas 5%. Vid 2 miljoner i vrakfältet så ges alltså det maximala 20% chans för att måne ska bildas.

Uni 3

spartan136

Intermediate

• Send private message

11

Friday, October 21st 2011, 4:22pm

:P Men för mig är 0=0 s¨jag tyckte att det var värdelöst att skriva 0-20% men, tack för rättningen :)
Om alla mina förmågor togs bort, och jag fick behålla en enda, så skulle jag definitivt behålla förmågan att tala,
Ty med den kan jag skaffa tillbaka alla dem andra förmågorna!

:growup: Warnings:6 Banns:2

12

Friday, October 21st 2011, 10:21pm

Okej, så kan jag hitta en "måne" eller måste det ske ett krig på min planet för att det ska hända? kommer det upp på än gång då att det misslyckades eller händer inget?

ursäkta alla frågor.. tackar för svaren jag får ;)

//Ygge

PS blev något knas när jag skulle replaya :P haha ursäkta.. ds

13

Friday, October 21st 2011, 10:42pm

Nej, du kan inte "hitta" en måne. Det enda sättet för dig att få en måne är på det sättet jag beskrev i min förra post. Det måste ske ett slag på din planet där vrakfältet är minst 100k. Storleken på vrakfältet bestäms av hur mycket metall och kristall det kostat att bygga skeppen som förstörs i slaget. 30% av det ursprungliga värdet hamnar i vrakfältet. Så om 100 små jaktskepp förstörs som har kostat totalt 400k metall och kristall, så blir vrakfältet 120k och således 1% för månchans. Blir det inte måne efter slaget (som i så fall bildas omedelbart), så måste ett nytt slag ske för att du ska få chans att få måne igen.

Eftersom man normalt sett undviker att få sina egna skepp kraschade så brukar man göra ett så kallat "månskott" när man börjar stiga lite i poäng. Det innebär att man antingen låter en kompis skicka skepp mot sin planet som man förstör med sina egna skepp, eller så lämnar man själv skepp på planeten för någon att förstöra. När man gör månskott så satsar man normalt sett på att komma så nära 20% månchans som möjligt utan krascha mer skepp än nödvändigt. Detta uppnås lättast genom att använda 1667 små jaktskepp som ger ett vrakfält på alldeles strax över 2 miljoner, alltså 20% månchans.

Du får gärna ställa frågor om du undrar något, det finns många användare som gärna hjälper nya spelare :)

Uni 3

14

Friday, October 21st 2011, 10:51pm

Okej, tack för informationen..

Ka jag seeo andra ha måne lr planet? har sätt att det står planet nu.. om det skulle varit en måne står det måne lr?

hur kommer det sig att det bara är ca 500 personer på värden andromeda? varför inte fler?

hur ser det ut på andra värdar?

15

Friday, October 21st 2011, 10:57pm

Om någon har en måne så hittar du den precis till höger om planeten i galaxvyn. Det är tyvärr väldigt lite spelare i alla universum numera. Men det är på gång att flertalet (förhoppningsvis alla) universum ska slås ihop till ett så att det blir fler spelare samlade. :)

Uni 3

16

Friday, October 21st 2011, 11:24pm

Det tycker jag låter fint ;) bara det inte blir för många då istället :P haha skickar en sak till dig i PM

17

Saturday, October 22nd 2011, 2:35am

Hej!.. Nu har jag problem.. När jag använt "befälhavaren" i 3 dagar.. så kan man inte klicka på återvinn på vrakfältet Men hur ska jag göra då? gick in på flotta och skulle skicka iväg då fanns bara transportera.:S hur kommer det sig?

Edit, alltså när jag hade befälhavaren så kunde jag klicka på återvinn direkt på platsen.. Men nu när jag blivigt av med den.. så måste jag gå via flottor.. fast det finns inget återvin vrakfält som jag kan använda.. utan bara transportera / anfalla om det är en vit spelare.. :S fast det finns vrak fält på platsen.... :S

måste jag forska något mer? buuggg?

This post has been edited 1 times, last edit by "Ygge" (Oct 22nd 2011, 2:44am)

18

Saturday, October 22nd 2011, 2:57am

Du har valt planeten som destination på första flottsidan, du måste välja vrakfältet för att kunna återvinna ;) Att återvinna direkt genom galaxvyn fungerar enbart om man har befälhavare

Uni 3

19

Saturday, October 22nd 2011, 10:15am

Men vart hittar jag det? när jag går in på flott sidan så väljer jag mina 2 återvinna och trycker forsätt? sedan skriver jag in cordinaterna för vrakvältet etc X- XX- X sedan när jag trycker forsätt så kan jag bara välja Transportera, om de är en vit spelare så kan jag välja anfall också.. men inte så smart att anfalla med återvinnare :P haha..
/Ygge

20

Saturday, October 22nd 2011, 10:24am

du ska välja återvinning där... kolla så att du har återvinnare med i "anfallet" och att det finns vf att åka mot.. Du ska också ändra så att du åker emot vf och inte planet eller måne..